Voor uren kun je op 2 manieren het verkooptarief bepalen;
Via de functie "Tarieven" stel je op de achtergrond het verkooptarief in door tariefregels op te stellen.
Via het registratieveld "Uurtarief" kun je de medewerker zelf een product laten kiezen, waar zichtbaar of niet-zichtbaar een uurtarief aan hangt.
Kilometer tarieven gaan altijd op basis van regels in de Tarieven tabel.
Tariefregels instellen bij "Beheer" > "Tarieven".
Wil je dat degene die uren registreert niet na hoeft te denken over het verkooptarief, dan zorg je er voor dat er tariefregels zijn ingesteld bij "Tarieven". Deze tabel werkt als een soort waterval waar je met voorwaarden en prioriteiten van tariefregels kunt werken. Zo voorkom je conflicten in tariefregels. Hoe je je tariefregels inricht is afhankelijk van de complexiteit van jouw verkooptarieven. Time On gaat van boven naar beneden door deze tabel heen om te kijken of een tariefregel van toepassing is.
Standaard uur- en kilometers tarief
Standaard zijn er 2 regels aanwezig voor uren en kilometers. Aan deze regels hangt geen enkele voorwaarden en deze hebben de laagste prioriteit. De regels gelden als "fallback" wanneer er geen andere tariefregels zijn gevonden die matchen. Je kunt de prijs van deze regels aanpassen naar behoefte:
Voorwaarden instellen
Je kunt zelf nieuwe tariefregels aanmaken en met de Voorwaarden aangeven wanneer dit tarief toegepast dient te worden. Hieronder staan alle mogelijke voorwaarden waaruit je kunt kiezen, zodat je hele specifieke regels kunt maken.
Bekijk hier alle mogelijke voorwaarden
Bekijk hier alle mogelijke voorwaarden
Klant:
Hiermee geef je aan voor welke klanten deze regel toegepast moet worden. Gebruik OF klanten OF projecten, maar een combinatie tussen deze velden is meestal niet gewenst.
Project:
Selecteer 1 of meerdere projecten waarvoor dit tarief geldt. Je hoeft niet ook nog de klantvoorwaarden te vullen wanneer je een project hebt geselecteerd. Een project hangt namelijk altijd onder een klant.
Medewerker:
Heb je een apart uurtarief per medewerker, selecteer dan de medewerkers waarvoor dit tarief geldt.
Kenmerk:
Door met kenmerken te werken (soort werkzaamheden) kun je ook je verkooptarief hier op afstemmen. Wil je dat bv. "Consultancy" tegen een ander tarief wordt gefactureerd dan "Ondersteuning", dan kun je hier aparte tariefregels voor maken.
Kenmerkgroep:
Een kenmerk kan onderdeel zijn van een kenmerkgroep. Zo kun je voor een groep kenmerken bepalen wat het verkooptarief is.
Kilometergroep / kilometergroep:
Idem als KenmerkTijd (van/tot):
Wanneer je uren registreert met een Van en Tot tijd, kun je ook uren die gemaakt zijn in de avond of nacht tegen een ander tarief factureren. Je kunt aansluitende tariefregels maken. Wanneer 1 boeking dan over 2 tariefregels valt (bv alle uren na 18:00 tegen 150%), dan hoef je daar in je registratie geen rekening mee te houden. Time On splitst dit automatisch op bij de facturering.
Datum (van/tot):
Is je tarief enkel van toepassing in een bepaalde periode, dan kun je dat met een van/tot tijd instellen.
Weekdagen:
Wil je dat uren geboekt in het weekend tegen een ander tarief worden gerekend, dan stel je hiermee de dagen van de week in waarop dit tarief van toepassing is.
Meerdere voorwaarden en prioriteit
Je kunt meerdere tariefregels maken die steeds specifieker worden. Wil je bijvoorbeeld dat uren standaard regel EUR 50,00 worden gefactureerd, dan stel je dit in bij je standaard uurtarief. Heb je dan een klant (of meerdere klanten) waarvoor je EUR 60,00 hebt afgesproken, dan maak je een nieuwe tariefregel en selecteer je de klanten waar deze regel van toepassing is. Indien 1 specifieke medewerker voor een bepaalde klant dan tegen EUR 75,00 gefactureerd moet worden, dan maak je hiervoor een tariefregel met de voorwaarden van die klant en die medewerker.
Voorbeeld van tariefregels met meerdere voorwaarden en prioriteiten:
Prioriteit: De prioriteit van een regel kan gebruikt worden om tariefregels
bovenin de tabel te krijgen of om conflicten te voorkomen. Heb je bijvoorbeeld een tarief op Project ingesteld én een andere tariefregel op Kenmerk, dan kun je met het Prioriteit veld bepalen welke van de 2 belangrijker is. Er zijn 5 prioriteiten van Hoogst t/m Laagst. De sortering van de tabel is aflopend van prioriteit en aantal ingestelde voorwaarden.