Klanten zijn in de meeste gevallen letterlijk wat het woord zegt: de mensen of organisaties voor wie je je uren registreert en aan wie je deze factureert. Klanten vormen vaak ook de basis voor je registraties. In dit artikel nemen we de onderliggende onderdelen met je door en bespreken we de verschillende soorten klanten.
Soorten klanten
Je kunt je klanten indelen in twee verschillende soorten:
Particuliere klanten
Zakelijke klanten
Klant Intern voor indirecte uren
Klant "Intern" kan gebruikt worden voor indericte (niet facturabele) uren. Onder deze klant kun je bijvoorbeeld projecten aanmaken zoals “ziek” of “vakantie”.
Tip: In nieuwe Time On administraties wordt standaard al een klant "Intern" aangemaakt.
Projecten
Onder een klant kun je projecten aanmaken. Dit zijn de activiteiten of werkzaamheden die bij de klant worden verricht. Een project kan niet op zichzelf functioneren; het valt altijd onder een klant.
Contactpersonen
Onder een klant kun je aanvullende contactpersonen toevoegen. Wanneer er bij een klant meerdere personen verantwoordelijk kunnen zijn, kun je deze functionaliteit gebruiken. Medewerkers kunnen bij een registratie aangeven welke contactpersoon verantwoordelijk was.
Voorbeelden van klanten in verschillende administraties
Bekijk
Bekijk
Administratietype | Klanten (voor wie je werkt / aan wie je factureert) |
Administratiekantoor | Ondernemers of particulieren die hun administratie uitbesteden |
ZZP’er | De opdrachtgever(s) die jou inhuren |
Thuiszorgorganisatie | Cliënten of patiënten |
Adviesbureau | Bedrijven of organisaties die advies inkopen |
Opleidingsinstituut | Deelnemers of organisaties die een training volgen/inkopen |
IT-bedrijf | Bedrijven of particulieren waarvoor je websites/software maakt |
Fotostudio | Particulieren of bedrijven die je diensten afnemen |